Veritas
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

[Spel] Börshajarna

+7
helmersson
Cyrgon
Ekis
Artisten
fjodde
tutaren
Admin
11 posters

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

Go down

[Spel] Börshajarna Empty [Spel] Börshajarna

Post  Admin Thu Sep 20, 2012 6:42 pm

Nån här som är bra på sånt? Razz

Admin
Admin

Posts : 76
Join date : 2012-09-12

https://veritas.aktiv-forum.com

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  tutaren Thu Sep 20, 2012 6:46 pm

Hade jag varit ensam hade nog inte köpt nåt alls o hoppats på att de andra går back. Eller med andra ord, jag kan ingenting om aktiemarknad.

edit: ah, allt måste spenderas. Då hade jag nog lagt alla ägg i en korg o hoppats på det bästa. Slutsatsen är dock densamma, jag vet ingenting Smile
tutaren
tutaren
Admin

Posts : 58
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  fjodde Thu Sep 20, 2012 6:55 pm

Jag är tyvärr helt nollad på det här med aktier=/

fjodde
Admin

Posts : 16
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Artisten Thu Sep 20, 2012 7:08 pm

Jaduu, svårt när det gäller endast två dagar. Men inte alltför många aktier skulle jag tycka? Men de som är riktiga hajja på detta borde träda fram iaf, svårt att läsa sig på detta.

Artisten
Admin

Posts : 36
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Ekis Thu Sep 20, 2012 8:18 pm

Jag kan helt uppriktigt säga att jag inte kan nånting om detta :/

Ekis
Admin

Posts : 12
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  fjodde Fri Sep 21, 2012 3:23 am

Men för 10 000 får vi väl typ en Appleaktie va;)

fjodde
Admin

Posts : 16
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Cyrgon Fri Sep 21, 2012 6:42 am

Då vi får köpa till stängningskurser fram tills börsens öppnande så tycker jag att vi väntar till precis innan den öppnar, ser hur det går på omvärdens börser och handlar därefter. Om de verkar gå ner så köper vi ingenting och om de verkar gå upp så köper vi aktier vi bestämt innan.

Cyrgon
Admin

Posts : 29
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  tutaren Fri Sep 21, 2012 6:51 am

Rent spontant känns det som att en aktie som är på väg upp är troligare att fortsätta stiga än en som på på nedgång (typ som bakgrundsformen i hattrick).

I så fall skulle jag slänga in samtliga mina pengar på Semafo, som är den som hade högst procentuell ökning vid torsdagsstängningen. Men självklart måste det omvärderas efter kvällens stängningspriser.

Alla ägg i en korg bör vid ett bra spel ge ett högt väntevärde men en hög varians. Stor spridning gör att man i stort sätt kommer följa aktieindex, men med låg varians. Det första tilltalar mig (nåt i stil med väl vågat, hälften vunnet).
tutaren
tutaren
Admin

Posts : 58
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  helmersson Fri Sep 21, 2012 6:51 am

Cyrgon: Vi måste alltså köpa för våra 10 000 och kan därför inte välja att inte köpa någonting. Annars hade det nog varit det bästa. Själv har jag precis ingen koll på aktier (och särskilt inte över en så kort tid som en tvådagarsperiod) så jag tror inte jag har så mycket att komma med här. Men det känns ju som om vi inte har några hejare på aktier och börsen i laget så frågan är om vi inte ska göra som någon här redan föreslagit och lägga alla ägg i en korg och hoppas på det bästa.

helmersson
Admin

Posts : 8
Join date : 2012-09-12
Age : 37

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  sku88an Fri Sep 21, 2012 8:45 am

Jag håller med om att kolla lite bakgrund och se hur aktierna gått typ 3 senaste dagarna. Att kolla börserna som öppnar tidigare är också en bra idé Smile

sku88an
Admin

Posts : 11
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Clone44 Fri Sep 21, 2012 3:28 pm

Jag var väldigt insatt för några år sen. Nu har jag väl bara grundkunskaper. Har två bekanta som nog kan hjälpa till med lite i alla fall Smile Att lägga alla pengarna i en korg är jag med på - bara att satsa stort och hoppas på det bästa.

Clone44
Admin

Posts : 55
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Admin Sat Sep 22, 2012 6:15 pm

Då föreslår jag att sku88en och Clone diskuterar detta vidare imorgon och avgör vad vi ska göra?

Kommer själv vara borta nästan hela dagen imorgon. Sad

Admin
Admin

Posts : 76
Join date : 2012-09-12

https://veritas.aktiv-forum.com

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Artisten Sun Sep 23, 2012 9:57 am

Har ni kommit fram till något?

Jag har vara away hela helgen men efter dagens fotbollsmatcher skulle jag kunna försöka sätta mig in i något och kolla upp, om jag vet vad jag ska kolla efter, på ett ungefär. Smile Finns till ert förfogande efter Liverpoolmatchen iaf. City-Arsenal är ju en b-match i jämförelse. Wink

Artisten
Admin

Posts : 36
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Clone44 Sun Sep 23, 2012 10:45 am

Den ena av mina kontakter kommer hem från sin semester en dag senare än jag trott (idag alltså) och då är det lite osäkert om jag kan lyckas få nån hjälp av honom. Så jag får försöka förlita mig på att den andra är mer lättillgänglig och att han fortfarande är insatt i marknaden Smile

Jag antar att det helt enkelt är enklast att lägga 10K på den aktien som har bra fart uppåt nu - det går inte att tänka långsiktigt i och med att tävlingen är slut på tisdag kväll. Så jag tänker mig att någon som är insatt för tillfället får komma med nåt tips och så kör vi på det.

Clone44
Admin

Posts : 55
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Sharkit Sun Sep 23, 2012 3:33 pm

Tror på Opcon som går stadigt uppåt, dundra in en del av slantarna där!

Sharkit
Admin

Posts : 22
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Artisten Sun Sep 23, 2012 5:04 pm

Vi måste sätta in på något. Är väl imorgon deadline bitti deadline är? Vart ska vi satsa vårt kort? Har vi inget får vi köra på sharkits råd, bättre det än att bli uteslutna.

Artisten
Admin

Posts : 36
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Clone44 Sun Sep 23, 2012 5:27 pm

Opcon? Lyckas inte ens hitta den i listan Razz

Dessvärre har jag inte lyckats få någon hjälp. Den ena kontakten får jag inte tag i och den andra har inte längre nån koll Sad Så jag har snabbläst lite på nätet:
- [Only admins are allowed to see this link]
- [Only admins are allowed to see this link]

Om man sorterar kurslistan efter % landar Ratos A överst. Om man sorterar efter +/- landar Ratos A på andra plats. Om man sorterar nyckeltalslistan efter PE-värde får man Ratos A på tredje plats.

Så i brist på direkt kunskap om marknaden och i samband med min extremt snabba koll röstar jag för denna Smile

Clone44
Admin

Posts : 55
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Sharkit Sun Sep 23, 2012 5:40 pm

[Only admins are allowed to see this link]

Den ligger på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap-listan. fanns det nå direktiv på vilka listor man får välja?

Sharkit
Admin

Posts : 22
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Sharkit Sun Sep 23, 2012 5:43 pm

[Only admins are allowed to see this link]


Finns en lista över heta aktier där, Wallenstam B, Fabage, Atrium Ljungberg B, Hufudstaden A, Elekta B. Har dålig koll på dom, men om ingen har någon vidare koll är det iaf något att gå efter.

Däremot så tror inte jag det är smart att ta dom som gick bäst i fredags då det ofta blir ett liten nedgång dagen efter en stor uppgång

Sharkit
Admin

Posts : 22
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Clone44 Sun Sep 23, 2012 8:07 pm

Det är väl Large Cap som gäller om jag inte missförstod uppdraget helt fel. Kiron gav en länk dit oxå.

Clone44
Admin

Posts : 55
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  tutaren Sun Sep 23, 2012 8:47 pm

Har vi skickat in något?
tutaren
tutaren
Admin

Posts : 58
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Admin Sun Sep 23, 2012 9:27 pm

Inte än... Jag har verkligen ingen som helst koll på detta. Hur tycker ni som iaf kan något nu? Bra att ni diskuterat men ser ingen riktig slutsats där än.

Admin
Admin

Posts : 76
Join date : 2012-09-12

https://veritas.aktiv-forum.com

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  tutaren Mon Sep 24, 2012 12:17 am

Hmm, jag blir nervös av att det inte står nåt. Jag skickar in att vi köpte Ratos A för alla pengar vi hade. Men nån som kan sånt här får gärna skicka in igen. Jag antar att senaste inskickade order gäller.
tutaren
tutaren
Admin

Posts : 58
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Clone44 Mon Sep 24, 2012 6:16 am

Ja, det vore ju verkligen bra om nån av de som anser sig vara insatta för tillfället kan göra en vettigare bedömning än min 5-minuterstitt på de högst sorterade Razz Bra att vi har nåt inskickat i alla fall. Jag hade tänkt göra det nu på morgonen annars - så att vi inte missar att biddra över huvud taget.

Clone44
Admin

Posts : 55
Join date : 2012-09-12

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Cyrgon Mon Sep 24, 2012 6:54 am

Ratos har jag på riktigt. =)

Antagligen kommer de inte att rusa, men de är ganska lågt värderade nu, så lite uppgång finns det åtminstone plats för.

Cyrgon
Admin

Posts : 29
Join date : 2012-09-13

Back to top Go down

[Spel] Börshajarna Empty Re: [Spel] Börshajarna

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum